Látogatók
Indulás: 2006-12-20
 
régi Ossian (Gazsó) 2.

(A "régi Ossian 1." menüpontban található interjú folytatása)

 

Az új basszusgitáros Pálvölgyi László lett, őt honnan ismertétek, hogyan került egyáltalán a zenekarba? Milyen zenei múlttal rendelkezett?

Mivel akkor épp a nyakunkon volt egy tavaszi turné, Zselencz Lászlót (Zsöcit) kértük meg, hogy ugorjon be. Egy hete volt arra, hogy megtanulja a koncertprogramot, szegény csontig ledolgozta a kezét. Ráadásul a bajuszát is le kellett vágatnia, mert így fiatalabbnak látszott. Majd lement az első 3 buli, és egyszer csak Endre és Zoli közölték, hogy Zsöci helyett új ember lesz, Lacika. Utólag tudtam meg, hogy egy hét alatt megtanulta az anyagot, és a jelentkezését követően azonnal menni is kellett koncertezni, szinte nem volt idő semmire. Nagyon sajnáltam Zsöcit, és emiatt, valamint amiatt, mert a fejem fölött döntöttek és mivel nem volt megbeszélve semmi, megsértődtem, és komolyan megnőtt a feszültség köztem, valamint Endre és Zoli között. Lacika csak a fejét kapkodta, ő tényleg nem tehetett semmiről, érkezésének módja volt az, ami nagyon zavart. Nem szerettem volna, ha ez rajta csapódik le, de valahogy mégis azt gondolta, hogy haragszom rá, vagy ilyesmi. Ezen a ponton kezdett kialakulni az, hogy kezdtem elzárkózni a többiektől.

 

Kapásból ő rá esett a választásotok vagy esetleg több bőgőst is kipróbáltatok? Szerinted ő volt a legmegfelelőbb ember Kokó pótlására?

Ahogy mondtam, nem volt idő semmire, zajlott a turné, menni kellett. Nagyon korrektül le volt játszva minden, szakmai és emberi szempontból is minden rendben volt Lacikával.

 

’88-ban vonultatok be a Tom-Tom stúdióba felvenni az „Acélszív” lemezt, melynek 70%-a demo dalokból állt és csupán három új szerzeményetek volt, a „Hé, te!”, a „Sörivók” és „A rock lázadói”. Ezek a dalok már Pálvölgyi László érkezésével készültek?

Endre és Zoli szünet nélkül írták az alapötleteket, nem volt egy perc megállás sem. Amikor épp nem játszottunk, máris próbáltuk és alakítgattuk az új nótákat.

 

Mennyit tudott hozzátenni egyáltalán az Ossian hangzásához? Azt olvastam, hogy közreműködött Kovács T. Péter (Kokó)…

A lemez nagy részét már az új felállásban készítettük el, két dalt azonban még Kokó basszusozott fel. Szerintem jóval többet érdemelt volna egy „közreműködött” megjegyzésnél, akár erkölcsi, akár anyagi értelemben, de sajnos ebben a döntésben sem állt módomban részt venni.

 

Hogyan emlékszel vissza a felvételekre? A Tom-Tomon kívül más stúdió nem is állt heavy metal bandák rendelkezésére?

A Magyar Rádió stúdióin kívül akkoriban talán tíz komoly munkákra alkalmas stúdió volt az országban, ebből kettő az MHV tulajdonában. A Tom-Tom akkoriban nyílt meg, rockzenész tulajdonossal, viszonylag megfelelő technikai háttérrel és kiváló emberi hozzáállással, egyértelmű volt, hogy ha választhatunk, hol dolgozzunk, mire fog esni a választásunk. Ezzel együtt például élő dobfelvételeket még nem lehetett készíteni, ezért az első héten hirtelen meg kellett tanulnom beprogramozni egy dobgépet (amihez először le kellett kottáznom mindent, amit addig játszottam a dalokban), és úgy alakítani, hogy ha lehet, ne hallatsszon, hogy nem élő a dob. Irdatlan munka volt, de azt hiszem, eredményes.

 

Elégedettek voltatok akkoriban a stúdió felszereltségével?

Nem igazán, de ami végül is az akkori technikai hiányosságok oldalán negatívum volt, az bőségesen helyrezökkent Dorozsmai Péter hozzáállásán pozitívumként, úgyhogy azt gondolom, nagyon jó helyre mentünk Péter pedig folyamatosan fejlesztette a stúdiót, a következő lemezt már egészen más körülmények között készíthettük.

 

A „Sörivók” volt az első Ossian videoklip, egyben a csapat egyik, ha nem a legnagyobb slágere, miért ezt a dalt választottátok ki a kliphez? Gondoltátok akkoriban, hogy ez a dal sláger lesz?

Én utáltam azt a dalt, éppen ezért. Tudatosan, célzottan slágernek készült egy pontosan bemért célközönségnek. Be is jött. Nekem az kertitörpe-gyártás volt, homlokegyenest ellenkezett mindennel, amiért szerettem abban a zenekarban addig játszani.

 

A zenei rendező Maróthy Zoli illetve Endre voltak, a hangmérnök pedig Dorozsmai Péter, a Korál egykori tagja, a stúdió tulajdonosa, elégedettek voltatok akkoriban a lemez hangzásával?

Igen, nagyon büszkék voltunk rá. Akkor és ott nem nagyon lehetett volna jobbat csinálni.

 

A korongot az MHV jelentette meg, akkoriban rajtuk kívül nem létezett más kiadó, ez minek volt betudható? Ki akarták sajátítani a hazai heavy metal piacot vagy esetleg a politikával hozható összefüggésbe?

Csodálkozom kicsit, hogy ennyire elfelejtődött minden, ami az akkori korszakot jellemezte. Kezdjük azon, hogy minden állami kézben volt, kivéve talán a maszek zöldségeseket. Az állam tehát mindenen rajta tartotta a kezét és a szemét, semmi nem történhetett tudta és beleegyezése nélkül, bár mindig léteztek kiskapuk, ezeken át azért lehetett intézni dolgokat, egy bizonyos szintig. A kultúra is állami monopóliumnak volt tekinthető, bár akkoriban már igen erős, alulról szerveződő „ellenkultúra” is jelen volt. Az országban azonban csak egyetlenegy olyan gyár volt, amely képes volt a lemezek elkészítésére, Dorogon. Ez rövidre is zárta a dolgot. Stúdiók természetesen léteztek, de a lemezgyártás ugye egy merőben más kérdés.

 

Nem is volt esély arra, hogy az MHV-n kívül más lemezkiadók jöjjenek létre?

Nem. Csak a rendszerváltás után indulhatott el a mozgás, akkor gombamódra kezdtek el hirtelen szaporodni a különböző kiadók.

 

Mennyi fogyott akkoriban az „Acélszív”-ből? Sikeres kiadványként értékeled?

Hivatalos számot nem tudok mondani, mert sohasem mondta el nekem senki, bizonyos szerzői jogi kérdések nem egészen korrekt intézése miatt pedig értesítést sem kaptam semmiről. A pletykák 60 és 100 ezer közötti eladott példányszámról szóltak az első évben.

 

Gondolom a lemezt megturnéztattátok, mekkora sikereket könyveltetek el? Hogyan zajlott az „Acélszív” turnéja?

Nagyon sikeres turné volt, mindenhol teltházas koncerteket játszottunk. Stabil hangmérnökkel (Doszpod Józsi barátommal) és technikai gárdával igazán jó minőségű koncerteket tudtunk végre adni. A rengeteg buli miatt szinte már egyre sem tudok konkrétan visszaemlékezni, összefolynak a dolgok. Inkább a problémás esetekre emlékszem, például Gyöngyösön szabadtéren kifogtunk egy nagy vihart, és szökőkútként csapott fel a víz a dobokról, ahányszor csak rájuk ütöttem. Vagy egy másik vidéki városban, ahol elaludt a fűtő, és azon a decemberi napon jéghideg volt az egész épületben. Ez már a következő turné alatt történt.

 

Második lemezetek az 1989-ben megjelent „Félre az útból” volt, mire vonatkozott a cím?

Erről Endrét kéne kifaggatnod, az én véleményezésem szerint pusztán arról, amiről az adott dal is szólt.

 

Egyértelmű volt számotokra, hogy újra a Tom-Tomban rögzítitek az anyagot vagy még mindig nem volt más stúdió akkoriban?

Az első lemez munkái alatt tapasztalt profizmus és lelkes hozzáállás miatt szóba se jött, hogy máshová menjünk.

 

Milyen indíttatásból zenésítettétek meg Petőfi Sándor „Feltámadott a tenger” című versét?

Megint csak a személyes véleményemet mondhatom, Endrét kell megkérdezned. Azt gondolom, Endre ráérzett a közhangulatra, és időszerűnek érezte ezt a verset, amiben igaza is volt.

 

Kinek az ötlete volt, hogy feltegyétek a lemezre a demós időkből származó „Ossian” dalt?

Ez nem az a dal volt, hanem egy egészen másik. Egy korábbi kérdésben szó volt róla, hogy a demo-változaton megjelent dal sohasem jelent meg később lemezen. Az ötlet egyébként Endréé volt.

 

A „Tébolyult szombat” képében egy újabb Ossain slágert rögzítettetek, nekem ez a kedvenc dalom a korongról…

Örülök, hogy tetszett, ez koncerten is mindig sikeres szám volt.

 

A lemez megjelenése után távozott a ritmusszekció, azaz Pálvölgyi László basszusgitáros és te, miért hagytátok el a zenekart? Személyi és zenei ellentétek merültek fel esetleg?

Ami engem illet, személyi, zenei és anyagi vitáink egyaránt voltak. Akkorra már végképp elmérgesedett a viszonyunk zenekaron belül Endrével és Zolival, de ez szinte a kezdet kezdetétől felhős volt. Volt egy olyan szituáció még a legelején, hogy ugye szerettem volna leérettségizni, de a próbák miatt nem tudtam eleget tanulni. Endrének akkoriban még nem volt telefonja, ezért küldtem neki egy táviratot, hogy a tanulnivalóim miatt nem tudom tovább vállalni a zenekarban való részvételt. Másnap felhívott, és rábeszélt, hogy de mégis maradjak, mert fogok tudni mellette tanulni, és ez a banda így most nagyon jó, szeretné egyben tartani. Szóval végül is rábeszélt, de a tüske onnantól benne maradt - mint utólag kiderült, ő a táviratküldést gyávaságnak fogta fel, és később sokszor az orrom alá is próbálta dörgölni, mindig elővette a táviratot valami fiókból és lengette. Tanulni természetesen nem tudtam, az érettségit később rohamtempóban, egy litván turnéból való megérkezésünk másnapján tettük le Zolival. Az anyagi részéről nincs sok mondanivalóm, nem teregetem ki a szennyest. Zeneileg én valami egészen más irányba szerettem volna menni, mint a többiek, nem nagyon foglalkoztam a sikerrel, inkább a minél jobb minőségre törekedtem – hogy Endrét idézzem, „elvont” voltam. Az emberi oldaláról is igen bonyolult a kérdés, mivel akkoriban igen fiatal, naiv és könnyen befolyásolható voltam, sok tekintetben pedig éretlen. A köztünk levő viszony elmérgesedésében mai szemmel nézve nekem is jócskán részem volt, de hát ami történt, megtörtént, senki sem ártatlan a történetben. Lacika pedig azért kényszerült távozásra, mert kicsit elkapta a gépszíj, egyre kevesebbet gyakorolt, és egyre többet foglalkozott a „sztárság” előnyeivel.

 

A válást sikerült amúgy barátilag elrendezni? Kapcsolatban maradtál Zolival és Endrével?

Abszolúte nem. Endrével a mai napig nem állok szóba, bár történt nemrégiben egy utólag mulatságos eset… ha érdekel, nézz utána az Index fórumon. Zolival néha elbeszélgetünk, ha összefutunk, de ez is nagyon ritka.

 

A Griff tagja lettél ezután, de Jülek Dinó azt mondta nekem, hogy az „1000 szent ígéret” lemezen nem játszottál, csak a borítón szerepeltél. Ki dobolta fel a lemezt?

Hirlemann Berci. Amikor a lemez készült, én még turnéztam az Ossian-nal, talán épp Szicíliában voltunk.

 

Minden idők egyik legkiválóbb hazai dallamos rock lemeze az „1000 szent ígéret”, erről, hogy vélekedsz?

Nekem is nagyon tetszett, azért szálltam be hozzájuk.

 

Szerintem egy ígéretes pályafutás állt volna előttük, de a tragédia ezt a csapatot sem kerülte el, mert meghalt Vertig József énekes…

Igen, egy ostoba autóbalesetben…az ország egyik legtehetségesebb énekese volt. Tudtad, hogy ő írta meg azon a lemezen az összes vokálszólamot is?

 

A Griff feloszlott, te pedig eltűntél és jó ideig nem hallottunk felőled, hogyan alakult ezután pályafutásod?

Az utolsó turnén Szekeres Tamás Project-je volt az előzenekarunk, és nekem nagyon tetszett az a zene, amit játszottak. A turné során megbeszéltük, hogy a turné után helyet cserélünk, az ő dobosa, Nagyfi Zoli megy az Ossian-ba, én pedig megyek hozzájuk. Tehát Tamással játszottam a következő három évben, aminek a vége felé sikerült beindítani egy komolyabb holland mozgást, azonban eddigre itt is megromlott a viszony köztünk. Sajnos nem vagyok egy könnyű ember, van egy manapság szinte luxus-számba menő értékrendem, amiből nem engedek, és emiatt könnyen támadnak nézeteltéréseim. Tehát az első nagy holland turné után kiszálltam tőlük, és Bornai Tibor meghívására először a Bornai Bt., majd a Baba Yaga együttes tagja is lettem. A két zenekar szinte ugyanabból a tagságból állt, a Bornai Bt.-ben bent volt még Lippényi Gabi billentyűs-szaxofonosként, a Baba Yaga gerincét és különlegességét pedig a Korogod nevű orosz népdalkórus alkotta. Ez utóbbi formáció már komoly nemzetközi megmérettetés volt, Magyarországon szinte nem is játszottunk, viszont végigturnéztuk az évek során egész Európát, nagyon komoly és rangos fesztiválokon is játszhattunk. Például felléptünk az angliai Glastonbury fesztiválon, másnap pedig már Firenzében játszottunk egy másik, kisebb fesztiválon. De Paul McCartney-val is találkoztunk Párizsban, a TF1 műsorában, melyre személyesen ő válogatta ki a fellépőket. Szóval zajlott az élet. Végül innen is kiszálltam, mert több szempontból is kezdtem görcsösnek érezni a dolgot – itt vetődött fel bennem először az, hogy voltaképpen miért is vagyok zenész? Hogy nem a megélhetésért, az bizonyos, mert akkor már az Ossian-ból kilépve abbahagytam volna az egészet. Beszálltam még egy blues-zenekarba, rengeteg pakolás, apró klubbulik tömkelege következett. Aztán – mivel időközben önszorgalomból átképeztem magam számítógépközeli emberré – elmentem egy Appaloosa nevű játékszoftver-gyártó céghez, és kitanultam a számítógépes játékok hangeffektjeinek elkészítési trükkjeit. Talán emlékszel Ecco-ra, a delfinre – az ott töltött időm jelentős hányadát ennek a játéknak a 3D-s verziója kötötte le, mely elkészülte után (2000-ben) kategóriájában elnyerte a Legjobb Hangeffektek díját is Los Angeles-ben, az E3 kiállításon. Közben pedig megalakítottam a következő saját zenekaromat, Catwalk néven. Itt már jórészt saját nótákat játszottunk, eddigre már több mint száz dalt írtam, és úgy gondoltam, ideje kezdeni is velük valamit. Jól gondoltam, de rosszkor – a gépzene akkoriban mindent kinyírt, sorra szűntek meg a fellépési lehetőségek. Így hát főleg próbáltunk, jól éreztük magunkat, és ennyiben ki is merült a dolog. Talán ha három-négy bulink volt ugyanennyi év alatt, és ez végül a zenekar feloszlásához vezetett.

 

A mai Ossian szerinted mennyire őszinte, főleg úgy, hogy Endre az egyedüli őstag?

Ehhez nem igazán tudok hozzászólni, mivel nem kísérem figyelemmel azt, hogy mit csinál az Ossian most. Az Indexes történet óta még az a kevés érdeklődés is kihalt belőlem, ami addig volt.

 

Mi a véleményed arról, hogy mintegy 5-6 éve csont részegen állt színpadra több koncert alkalmával is (pl. Debrecen, Pécs)?

Megvan az ominózus felvétel, először nagyon csodálkoztam a dolgon. Endréről sok mindent el lehet mondani, de a bulikat mindig is nagyon komolyan vette, ez tehát megváltozott azóta, vagy akkor. Nem tudom, mi lehetett az oka, nem is nagyon érdekel – ha neki elbírja az önbecsülése, lelke rajta. Nem az én dolgom megítélni.

 

Az első négy Ossian album nemrég kijött bónusz dalokkal megtoldva CD-n, ezek szerint ezek a korongok joggal tekinthetők a hazai heavy metal élet klasszikusainak?

Mindenképpen hoztak valami fejlődést, új színt a palettára, és ez jó. Objektív értéküket majd az utókor dönti el. A második lemezre zeneileg mindenképpen büszke vagyok, mert ott igazi zenészekként egy igazán jó lemezt sikerült kihoznunk. Az biztos, hogy nem szeretnék még klasszikussá válni. Haha!

 

A mai hazai havy metal életről mi a véleményed? Mennyiben változott, fejlődött itthon a heavy metal színtér a ’80-as évek közepéhez képest?

Rengeteget, össze sem lehet hasonlítani a kettőt szinte semmilyen szempontból. Először is, az információ – van Net, mindenféle zenei tévék, CD-k, DVD-k tonnákban, oktatóanyagok. Másodszor, van hangszer – ne tudd meg, mennyi küszködésbe került annak idején normális hangszerekhez jutni. Harmadszor, van technika – rengeteg cég foglalkozik hangosítással, a megszólalás minőségét már nem a hiánygazdálkodás körülményei határozzák meg. Ami viszont háttérbe szorult, az az önállóság – sem a zenei kiadók, sem a zenekarok nem mernek semmi újjal előhozakodni, mivel félnek a bukástól – tisztelet a kivételnek. A zenei piac szinte egyenértékűvé vált a divattal, mind változékonyság, mind lefutási idő tekintetében. A piac diktál, tehát alkalmazkodni kell az elvárásokhoz, az itthoni piac viszont szűkös - azt hiszem, nem is kell erről többet mondanom, ugye?

 

Jelenleg a Rusty Goldban játszol, erről a zenekarról mit kell tudnunk? Zeneileg hogyan jellemeznéd a zenekart? Kik a csapat tagjai?

A Rusty Gold a legutóbbi saját zenekarom és ez most már tagságtól függetlenül létező zenei produkció lesz, amíg képes vagyok új nótákat írni és tisztességesen megütni a dobot a bulikon. Nem nagyon szeretem a címkézéseket, annál is inkább, mivel nagyon sok dalt írtam eddig, melyekből eddig csupán egy lemez jelent meg, ennek stílusa instrumentális progresszív rockzene (a lemez egyébként 2008 elején jelenik meg 50 országban, a francia Musea Parallele kiadó gondozásában). Sok dalom azonban teljesen más irányú, és ha most bedobozolnám magam, vagy hagynám, hogy rám aggassák a prog rock zeneszerző címkét, akkor végül téves irányba kényszerülnék. Tehát inkább azt mondanám, zene. És kész. Van jó zene és rossz zene. Ki-ki döntse el, hogy a Rusty Gold melyikhez tartozik. Mindig is szerettem volna összehozni egy olyan zenekart, akikkel hosszú évek alatt összeszokva, könnyedén és egymást szemvillanásból megértő – megérző összhangban tudok zenélni. Ez csak részben jött össze eddig, a korszellem sem kedvező, de kötöttem olyan kompromisszumokat is a múltban, melyek végül is visszaütöttek rám. Ez tehát nem járható út. Az eddigi stabil tagok: Mihók Attila gitáros és Vida Kálmán basszusgitáros, valamint folyamatosan keresem további zenésztársaimat. Aki beválik, marad, aki nem, nem.

 

Utolsó kérdésként, mely 10 lemezt neveznéd meg minden idők legklasszikusabb heavy metal lemezeként és miért?

Ujjujj, biztos, hogy ezt meg akarod kérdezni? Mert én egy elvont fazon vagyok, és esetleg olyanokat mondok, amitől az összes hajad égnek áll. Inkább passzolnám ezt a kérdést, ha nem baj…

 

Gazsó, lehet, hogy hosszúra sikeredett ez a beszélgetés, ettől függetlenül megtiszteltetés számomra, hogy válaszoltál nekem, kérlek, oszd meg velünk utolsó gondolataidat…

Majd ha eljönnek és tudni fogom róluk, hogy na ezek aztán már tényleg az utolsók, szívesen…

 

Viharmadár (2007)

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre